Goede bedrijfsnaam kiezen: 7 beste opties

, , ,

een goede bedrijfsnaam kiezen Booest.nl
Een goede bedrijfsnaam kiezen of een merknaam verzinnen bij de start van jouw eigen bedrijf of webshop is best lastig!
In deze blog geef ik je de 7 beste opties en geeft Joris je onmisbare tips in een webinar.

Een goede bedrijfsnaam kiezen

Bij winkels of een café is het makkelijker, dan een naam voor bijvoorbeeld een therapiepraktijk.
Café de Zwarte Hond blijft wel hangen en of Slagerij Jansen.
Het is duidelijk wat je er kunt halen.

Bij een therapiepraktijk wordt het lastiger.

Je kunt iets willekeurigs kiezen, maar de kans is kleiner dat mensen de naam herkennen of onthouden.

Joris deelt onmisbare tips voor je eigen bedrijfsnaam

Tijdens het online seminar ‘Kiezen voor Groei’ interviewden wij Joris Visser van Bureau Sculptaal.
In zijn ontwerpen hebben logica en ratio een grote rol en streeft hij naar waarheid en exactheid in concept, vorm, betekenis en productiemethode.
Evenwel zoekt hij naar vernieuwing en originaliteit, is niet vies van humor en speelt met de grenzen van bestaande regels en kaders.
In dit interview deelt hij onmisbare tips voor de keuze van je bedrijfsnaam.

Geen tijd om de video te bekijken?
Luisteren kan ook.
Klik op de button hieronder om te luisteren naar het interview van Joris:

 

Zichtbaarheid van jouw bedrijf

Je bedrijfsnaam is een van de pijlers voor de verbetering van de zichtbaarheid van jouw bedrijf.
Naar onze mening zijn er zeven belangrijke opties. Ze hebben geen volgorde van belangrijkheid.

De 7 belangrijkste opties voor een goede bedrijfsnaam

  • Optie 1: Gebruik jouw eigen naam als bedrijfsnaam
  • Optie 2: Maak gebruik van een bestaand woord of vreemd woord
  • Optie 3: Noem het resultaat
  • Optie 4: Noem de huidige situatie die opgelost dient te worden
  • Optie 5: Gebruik een Inspiratie
  • Optie 6: Houd het breed
  • Optie 7: Noem je praktijk naar je Niche

# Optie 1: Gebruik jouw eigen naam als bedrijfsnaam:

De meningen over het gebruik van de eigen naam zijn verdeeld.
In onze ogen zijn er slechtere opties dan simpelweg te gaan voor bijv. www.nicoletteboes.com.
Als er een domeinnaam beschikbaar is, kun je van je eigen naam een bedrijfsnaam maken.
Als je echt niets anders weet is deze optie een goed alternatief.
Het is echter geen topper, want er kleven wel wat nadelen aan.
Handel je al een aantal jaren onder je eigen naam en je gaat een andere bedrijfsnaam kiezen, moet je veel doen om weer bekendheid te verwerven. Als je onder dezelfde naam iets anders gaat beginnen, weten mensen in ieder geval je naam.
Een voorbeeld dat we allemaal kennen: Albert Hein of Heineken.
Als niet meteen duidelijk is wat het voor bedrijf is, dan moet het ten minste klanten nieuwsgierig maken….
Bij toekomstige overname van jouw bedrijf of webshop is het gebruik van je eigen naam niet handig.
Je kunt een volgend bedrijf dan niet meer onder jouw eigen naam opstarten.
De scheiding tussen privé en zakelijk is ook moeilijk te maken met een bedrijfsnaam die jouw eigen naam is.
Ik zie regelmatig mensen die een privé Facebookpagina hebben met dezelfde naam als hun bedrijfspagina.
Ik vind het verwarrend.
En daarnaast zijn er ook die hun persoonlijke Facebookpagina als bedrijfspagina gebruiken.
Ten eerste mag en niet, maar ten tweede, is hier dus lastig onderscheid te maken.
Je kunt als bezoeker de pagina niet liken, maar moet vrienden worden.
Dan is de kans dus groot dat je zakelijke klanten jouw privéberichten ook zien.
Je kunt dit wel voorkomen door groepen te maken en berichten slechts voor bepaalde groepen zichtbaar te maken.

# Optie 2: Maak gebruik van een bestaand woord of vreemd woord:

Soms is het lastig om te omschrijven wat jouw business is zonder gebruik te moeten maken van tientallen woorden.
Je kunt dan overwegen om een eenvoudig woord van een andere taal te kiezen of een eigen woord te maken.
Kijk naar onze eigen bedrijfsnaam Booest.
Deze is een samenstelling van onze eigen meisjesnaam Boes en het engelse Boost, waarmee we bedoelen een zetje geven, groter maken, beter maken etc..
Zo’n eenvoudig woord is makkelijk te onthouden.

# Optie 3: Noem het resultaat:

Zo’n bedrijfsnaam kan echt krachtig zijn.
Kun je het uiteindelijke resultaat wat jij de klant biedt in een paar woorden samenvatten? Een goed voorbeeld is bijv. workshopsmetgemak.nl of een voorbeeld zou kunnen zijn: Slankin7maanden.nl, of  gezonddoorgoedevoeding.nl, Nooitmeerhoofdpijn.nl .
Zo’n naam is ook goed voor de vindbaarheid door de internet zoekmachines.

Zoals wij het zien is het beste dat je voor je bedrijf een eenvoudige, goed te onthouden bedrijfsnaam kiest.
Als niet meteen duidelijk is wat het voor bedrijf is, dan moet de naam ten minste klanten nieuwsgierig maken.

#Optie 4: Noem de huidige situatie die opgelost dient te worden:

Een voorbeeld hiervan kan zijn: Overgewicht.nl of GeenExamenstress.nl.
Hier is duidelijk waar dit bedrijf of deze instelling zich mee bezig houdt.
De naam is te gebruiken als zoekwoord en dat is goed voor de zoekmachines.

# Optie 5: Gebruik een Inspiratie:

GetClientsNow is er zo een of DeWegNaarSucces.nl.
De naam heeft een belofte in zich en is daardoor aantrekkelijk en blijft goed bij potentiële klanten hangen.

# Optie 6: Houd het breed:

Het is niet altijd de meest creatieve bedrijfsnaam, maar ze is vaak wel duidelijk en makkelijk te begrijpen.
Hendriksen Massage bijvoorbeeld.
Het zegt niets over de resultaten of wat voor soort massages er aangeboden worden, maar wel dat er massage gegeven wordt.
In dit geval is het gebruik van voor en achternaam in combinatie met het soort therapie nog het meest onderscheidend. Zorg er wel voor dat je de activiteiten of producten die je hebt kunt uitbreiden. Bijv. Janssen Stoelmassages zou je weleens kunnen beperken als je ook andere soorten massages gaat aanbieden.

Optie #7: Noem je praktijk naar je Niche:

Als je een een product hebt waarvoor honderden toepassingen zijn, zoals massage, zul je meer klanten aantrekken als je kiest voor een specifieke doelgroep.
De klant weet meteen waarom hij bij jou moet zijn. De KinderFysiotherapeut, Gezond Lijf voor veertigers, Massage voor werknemers.

Nog een paar tips, bij de keuze van je bedrijfsnaam

Wij zien de prachtigste namen voor bijvoorbeeld therapiepraktijken voorbij komen.
Er zit vaak een hele filosofie achter.
Ze zijn helaas vaak zo moeilijk dat ze niet makkelijk te onthouden zijn.

Als beelddenkers hebben wij, Nicolette en Désirée, erg veel moeite met het onthouden van namen waar we geen beeld bij hebben.
En zo hebben dat veel mensen.

Praktijk Lea Boudewijn (even zelf verzonnen)  is niet onderscheidend genoeg en blijft niet hangen.
Klanten weten niet wat het voor soort praktijk is.
Praktijk Rising Sun, is nog minder onderscheidend.
De naam van de eigenaar geeft nog enige onderscheiding, Rising Sun zegt helemaal niets.

Als je in het proces zit om de naam voor je praktijk te bedenken, doe dan wat onderzoek.
Interview de klanten die je wilt gaan bedienen en kijk met welke problemen zij zitten en wat jouw oplossingen zijn voor hen. Dat kan je inspiratie geven.
Vraag ook kennissen, familieleden en de Kamer van Koophandel wat zij van jouw opties vinden.
Vraag hen dan ook eerlijk te zijn en kritisch te zijn, want daar heb jij het meeste aan.
Vraag hen of de door jou voorgestelde naam blijft hangen. Kijk ook of er geen conflicten zijn vanuit het handelsregister.

Tot slot: bedrijfsnaam controleren

De beschikbaarheid van de internet extensies, diverse sociale media netwerken en niet te vergeten de Kamer van Koophandel is van belang.

  1. Je zult een website willen met een internet extensie (url) die goed gevonden kan worden door de zoekmachines. Een url met een belangrijk zoekwoord erin is ook erg goed. Dit kan bijvoorbeeld via Mijn domein.nl. Registreer nu je domeinnaam vanaf €9,- per jaar. Mijndomein.nl de grootste hoster van Nederland. Wij werken zelf ook met dit bedrijf en het bevalt ons prima.
  2. Bij de Kamer van Koophandel kun je kijken of de bedrijfsnaam die je in gedachten hebt al wordt gebruikt.
  3. Is jouw bedrijfsnaam nog vrij op de belangrijkste sociale netwerken? Dat kun je hier bekijken. Je krijgt een heel overzicht van social media waar je naam vrij of bezet is.

Indien jij serieus wilt werken aan het zichtbaarder maken van jouw bedrijf, kan Booest je daarbij helpen. Helemaal gratis

Laat je naam en mailadres hier achter zodat  jij deze waardevolle informatie in je mailbox krijgt.
Je ontvangt tevens uitnodigingen voor gratis webinars en seminars en je ontvangt meteen ons ebook + 3 Facebook tool video’s tot je beschikking.

Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Praktijk starten tips’:

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

The following two tabs change content below.

Nicolette Boes

Nicolette is Coach, therapeut en marketingexpert. "Wat mij veel plezier geeft, is mensen coachen om het leven van hun dromen te leven, het werk te doen wat ze leuk vinden, waar en met wie ze willen". Beelddenker met als levensmotto: BEWAAR ALTIJD JE HUMOR, HET KAN JE LIFELINE ZIJN
10 antwoorden
  1. Astrid
    Astrid zegt:

    Leuk stuk en zeker herkenbaar.
    Een aantal jaar terug ben ik met een paar goede vrienden gaan brainstormen over een andere naam voor mijn bedrijf. Daar is toen een naam uit voortgekomen waar ik me helemaal in kan vinden en die ook voor de volle 100% dekt wat ik doe: werken aan jouw innerlijke energie. Daar een mooie woordmix van gemaakt en in het engels vertaald omdat daarmee een – voor mij – betere naam ontstond.
    Grt, Astrid

    Beantwoorden
    • Desiree Castelijn
      Desiree Castelijn zegt:

      Dag Astrid,
      YourInnergy, het lijkt een makkelijke vondst, je moet er alleen even op komen. Met goede vondsten is dat vaak zo.
      Als ik de naam uitspreek lijkt het trouwens alsof je gelijk al rustiger wordt. Een mooie bijkomstigheid.

      Je maakt me trouwens nieuwsgierig wat de oude naam van je bedrijf was en wat je bewoog om over te gaan een nieuwe naam te laten ontspruiten.
      Groet,
      Desiree

      Beantwoorden
  2. Lucia
    Lucia zegt:

    Ik vind heel de mens ook best wel goed. Maar het zegt natuurlijk niet precies wat ik doe. Plan je workshop daarin tegen weer wel.

    Beantwoorden
  3. Sabrina
    Sabrina zegt:

    helder verhaal waar ik mij volledig bij aansluit dames:-)
    Op die manier ook besloten om mijn naam zo simpel mogelijk te houden en direct het ”probleem” in de url te vermelden. Hiervoor wil men namelijk een oplossing!

    Tip aan Astrid: vermeld in jouw reply altijd je website (maak jezelf zichtbaar;-)

    Beantwoorden
  4. Nicolette Boes
    Nicolette Boes zegt:

    Hoi Dames,
    Als je op de naam van degene klikt die reageert, zie je de pagina wel. Dit is blijkbaar zo ingesteld in deze template.
    Leuke reacties van jullie, bedankt.
    Inderdaad beide sterke bedrijfsnamen!

    Beantwoorden
  5. Maarten
    Maarten zegt:

    Hallo dames,
    ik zou toch nog graag optie 8 willen toevoegen.

    # Optie 8: noem je niche en plaatsnaam in één.

    Dus bv http://www.kinesiologieeindhoven.nl,

    alle mensen die zoeken naar een kinesioloog in de omgeving Eindhoven komen dan naar jou toe (mits dit jou bedrijfsnaam is natuurlijk.

    Of hebben jullie daar een andere gedachte over?

    Beantwoorden
    • Desiree Castelijn
      Desiree Castelijn zegt:

      Hallo Maarten,

      Bedankt voor je suggestie. In bepaalde gevallen kan het zeer zinvol zijn je plaatsnaam te noemen. Bijvoorbeeld als je echt regio gebonden bent. Met deze keuze leg je wel een beperking op je regio. Zou een klant voor een goede kinesioloog bereid zijn om een grotere afstand te overbruggen?

      ~Desiree

      Beantwoorden
    • Nicolette Boes
      Nicolette Boes zegt:

      Hoi Maarten,
      Allereerst bedankt voor het meedenken en reageren op onze blog. Leuk om te zien dat hij gelezen wordt. Interactie met je lezers is altijd prettig.
      Ik zag dat Désirée me net voor was geweest met haar antwoord.
      Aangezien we zo lekker met z’n tweeën werken, wil ik toch ook nog een duit in het zakje doen.
      Ik sluit me helemaal aan bij het antwoord van Désirée, maar wil nog wel even iets verder toelichten.
      Jouw voorbeeld vinden wij zelf niet tot de beste opties horen, omdat hierin een behandelmethode als bedrijfsnaam gekozen wordt.
      Hier zit ook een beperking in.
      Mochten er later nog andere methodes in de praktijk gebruikt gaan worden, dan dekt de naam de lading niet meer. Een niche is bijv.: kiezen voor een doelgroep en bepaalde problemen aanpakken via deze methode. Je zou denken dat je jezelf op die manier beperkt, maar het tegendeel blijkt waar. De werkelijkheid leert dat je dan klanten uit het hele land kunt krijgen.
      Wij vertellen er in ons webinar op 1 augustus ook iets over. Als je interesse hebt: we zitten al behoorlijk vol, maar er zijn nog een paar plaatsjes vrij.
      Inschrijven kan via: http://www.booest.nl/klanten-zonder-verzekeringsvergoeding/

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *